Wednesday, December 10, 2008

Bila Waktu Terluang..

Memang banyak masa terluang apabila menjadi penghuni hospital. Rugi masa yang ada ini dibiarkan begitu sahaja tanpa apa-apa pengisian.

Jalan paling mudah mengisi masa ini pastinya membaca. Satu suratkhabar semua halaman dibaca. Iklan sekecil-kecil zarahpun dibaca.

Selain itu Quran pun baca. Dah jadi rutin isteri saya, suboh dan masa maghrib isyak membaca ma'thurat dan alQuran. Saya pun sama. Tapi bab maghrib isyak sahaja. Masa suboh tu tak ada apa..habis suboh terus zikir kuak lentang.

Novel pula dah 4 dikhatamkan. Ni nak kena beli lagi untuk bacaan. Sambil baca isteri saya sempat juga mencatat petikan yang dianggap menarik.

Saya bacalah petikan tu, dan kerana masa terluang inilah juga dengan rajinnya membawakan petikan-petikan itu untuk manfaat bersama, jika ada:

'Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah maka Dia akan menjadikan untuknya jalan keluar'

'Dalam Islam, hubungan lelaki perempuan disucikan sesuci-sucinya, namun tanpa mengurangi keindahan romantisnya'

'zuhud tidak bererti tidak mau menyentuh sama sekali nikmat yang telah diberikan oleh Allah tapi zuhud adalah mempergunakan nikmat itu untuk ibadah.'

'tidak selamanya yang berjalan kaki lebih baik dari yang naik mobil. Jika dengan naik mobil lebih bisa mengefisenkan waktu, ibadah lebih tenang kerana tidak capek dan lebih bisa banyak melakukan kegiatan yang bermanfaat tentu sangat baik'

'ya Allah, letakkanlah dunia ditanganku, jangan dihatiku.'

'perbanyakkan manfaat dan kurangkan konflik. Jika masih ada cara (jalan) menghindari konflik, maka jalan itulah yang harus ditempuh'

No comments: