Sunday, January 4, 2009

Sekadar coretan

Ketika sedang di hadapan laptop kepunyaan pejabat ini, siaran astro Prima sedang menyiarkan filem Nujum Pa' Belalang. Satu dialog sempat saya lihat ialah dialog P Ramlee sedang melayan nasibnya sambil berkata "Hai la Badan, Hai La Nyawa".

Terus masuk dalam fikiran saya tentang apa yang telah dan sedang berlaku 4 hari selepas tahun baru ini. Sedekat-dekat dengan saya sehinggalah sejauh-jauh saya.

Sebagai anak, saya doakan bonda saya sihat secepatnya. Bonda telah mengadu sakit kepala, lenguh yang amat sangat di lengan kanan, sakit di bahagian bahu dan tengkk, dan rasa sakit di dada sebelah kanan. Sakit kepalanya ini adalah kali ketiga. Pertama berlaku pada bulan April, Kedua kali berlaku pada bulan Ogos dan kini berlaku pada sejak akhir Disember 2008 sehingga kini. Doktor ketika ini hanya memberi ubat tahan sakit, dan ubat lancar darah. Ujian darah pula hanya akan diketahui 2 minggu lagi.

Anak buah saya pula mengalami 'dislocate' di bahagian siku tangan kirinya. Sekarang berada di Hospital Likas untuk membetulkan semula siku tangannya. Tak sekolahlah Luqman esok.

3 anak saya esok (hari ni) akan mula sekolah. Farah masuk darjah 2. Farhan akan masuk darjah 1. Farihin pula akan masuk Tadika 1. Jumaat lepas dah daftarkan Farah dan Farhan. RM 250 telah disediakan untuk bayar segala yuran, tapi akhirnya hanya RM1.50 sahaja dibayar setiap seorang. Yuran-yuran lain ditangguhkan pada bulan Ogos nanti.

Taklah sensasi dan hebat sangat rasanya cerita ni berbandingkan dengan cerita 10 orang mati kemalangan di Kelantan, Banjir di Pantai Timur, Kes maksiat semasa sambutan tahun baru, dan dah lebih 400 orang yang dah gugur syahid di tangan Yahudi, dan tak lupa juga kisah pilihanraya di Kuala Terengganu.

Selamat kembali bertugas isteriku, Selamat bersekolah anak-anakku.

Janganlah sentiasa mengeluh macam dialog P Ramlee tu..
"Hai La Badan, Hai La Nyawa".

No comments: