Saturday, January 17, 2009

Kenapalah duit tu ke sana?

Apabila Sheikh Mansoor bin Zayed AlNahyan mengambil alih sebuah kelab bola sepak Inggeris, memang nampak gah dan membanggakan. Melalui Abu Dhabi United Group milik sheikh ini, kelab milik Thaksin Shinawatra dibelinya dengan harga 150 juta Pound (RM700 juta). Memang kaya orang ni. Dengan aset sebanyak 33 billion Pound, jumlah 150 juta Pound sebagai harga tukar milik kelab ini memang sikit sahaja baginya. Aset keluarga beliau sahaja sudah mencecah 300 billion Pound.

Hanya kini saya tersedar dan kesal, duit sebanyak itu diberikan untuk tujuan yang tidak mendatangkan faedah untuk umat Islam di dunia ini apa lagi untuk digunakan sebagai bekal di akhirat nanti. Mudah sahaja duit sebanyak itu diberi dan disedekahkan untuk tujuan yang tidak memberikan sekelumit faedah pun untuk umat Islam. Kini sheikh dengan lapang dada menawarkan lagi 100 juta pound untuk mendapatkan hanya seorang pemain. Tawaran tertinggi pernah dibuat di dunia ini.

Bayangkan apa yang boleh dinikmati oleh rakyat tertindas di Gaza atau Sudan dengan wang sebanyak itu. Saya tidak tahu apakah yang dikejar oleh Sheikh ini lagi. Tak cukup dengan apa yang ada. Gunalah kekayaan itu membantu umat Islam, golongan miskin dan tertindas. Bukannya dengan joli katak seperti itu.

Saya sedar, orang kaya seperti sheikh ini memang banyak bersedekah dan ada juga kerja amalnya. Tapi membazir wang sebegini sememangnya boleh dikelaskan sebagai 'saudara syaitan'. Apa lagi dalam keadaan umat Islam sekarang.

Begitulah apabila nikmat kekayaan ini digunakan untuk kerakusan sendiri. Sudah pasti pangkat, kedudukan, kemuliaan, kekuasaan akan digenggam. Tapi hanya untuk dunia yang fana ini.

Aduh sayang! kenapalah duit tu ke sana?

No comments: