Saturday, October 18, 2008

5S dan 7S

17 Oktober, saya ke Kuala Lumpur untuk satu tugas rasmi di Putrajaya. Berada di bilik mesyuarat ini, sambil sibuk mendengar pengerusi menyampaikan taklimatnya, saya memerhatikan bingkai-bingkai yang digantung di atas dinding bilik berkenaan dan tertarik dengan tulisan-tulisan yang ada pada bingkai berkenaan.


Setelah selesai berbincang, saya berpeluang mengambil gambar bingkai-bingkai berkenaan. Tulisan yang dinyatakan pada bingkai berkenaan ialah amalkan 7S: Senyum, Salam, Segera, Sopan, Sensitif, Sentuh, Segak. Ia adalah satu lagi budaya kerja yang ingin diterapkan oleh Lembaga Jururawat Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Terkenang saya di Universiti Malaysia Sabah, kita baru nak bermula dengan amalan 5S yang sebenarnya dah bertahun diamalkan, rupa-rupanya dah ada yang tambah lagi dengan amalan 7s.







2 comments:

. said...

saya telah masukkan blog saudara ke dalam blogroll saya (25 posting terkini). salam.

mzn said...

hmmm memang kita paksa akur UMS perlu banyak belajar dari organisasi demi keutuhan universiti kita....