Tuesday, July 5, 2011

PERHIMPUNAN BERSIH BATAL?

Betulkah batal? Baguslah kalau tak jadi perarakan tu.

Isunya bukan sebab hak, tuntutan dan menentang penzaliman dan salahguna kuasa. Ia adalah sejauh mana undang-undang negara ditegakkan.

Kalau sekarang ia dibuat dengan membelakangkan undang-undang negara, apa jaminannya orang lain tidak melakukan perkara yang sama.

8 tuntutan tu nampaknya taklah memberi justifikasi kuat perhimpunan perarakan ini dilakukan. Mudaratnya lebih besar dari manfaatnya. Lebih berkesan tuntutan ini dibawa dan bantu SPR untuk selesaikannya.

Satu lagi, memang dah lumrah hidup. Tuntut 8 takkan lah mesti semua dipenuhi serentak dan selesai pada waktu yang singkat. Bukan tak ada penjelasan.

Yang sokong perhimpunan ini, baik untuk bersih baik untuk tentang bersih. Tak payahlah. Tak payahlah naikkan dan hasut rakyat untuk bangkit. Sokong bawa rebah. Tanda dan bukti ada di mana-mana. Hanya perlu buka mata, hati dan akal.

Sokong? Saya tak sokong. Saya benci dengan penghasut yang ingin sangat dan suka lihat ketidaktenteraman, kucar kacir dan mencabar kedaulatan undang-undang negara.

No comments: