Sunday, July 10, 2011

BUKU: PUSARAN ENERGI KAABAH

Buku karangan Agus Mustofa, yang berasal dari Indonesia ini, memang agak menarik dan agak provokatif.

Fikirkan qoute ini:

"Mengapa berdoa di Multazam adalah lebih mustajab berbanding di tempat lain? Mengapa pula bersolat di sana bernilai 100 ribu kalu ganda? Ini tidak adil kerana, beruntung sekali mereka yang tinggal di sana dan mereka yang berduit dapat menunaikan ibadah haji. Orang seperti saya pula tidak mempunyai kesempatan pergi ke Tanah Suci dan pasti kehilangan peluang bagi memperolehi pahala sebesar itu. Pahala itu tidak mungkin saya perolehi di sini, meskipun saya melakukan ibadah sepanjang hayat."

"Apakah ada tafsir Quran yang mempunyai kebenaran bersifat mutlak. Jawapannya, pasti tidak ada. Benar, Quran itu kebenarannya adalah mutlak. Tetapi apabila ditafsir oleh manusia, sifatnya menjadi relatif. Bukankah namanya pun tafsir?"

"Pernahkah saudara bayangkan, matahari yang kita lihat setiap pagi itu adalah matahari pada lapan minit yang lalu, dan bukannya matahari yang kita lihat sekarang! Mengapa? Ini kerana sinar matahari memerlukan waktu lapan minit bagi sampai ke bumi yang berjarak 150 juta kilometer. Maksudnya, matahari yang kita lihat pada saat ini adalah matahari pada lapan minit yang lalu. Unik bukan?"

"Bagaimanakah ciri-ciri Kaabah yang dibina Nabi Ibrahim? Dalam kitab suci Quran dijelaskan Kaabah yang mula-mula dibina itu tingginya 4.5 meter. Jarak dari Hajar Aswad ke rukun Syami 16 meter. Lebarnya, dari Rukun Syami ke Rukun Gharbi 11 meter. Jarak dari Rukun Gharbi ke Rukun Yamani 15.5 meter. Dari Rukun Yamani ke Hajar Aswad pula 10 meter."

"Apa yang menarik, Allah mengatakab dalam ayat di atas [al issraq ayat 72] kehidupan di akhirat nanti dipengaruhi kemampuan deria keenam. Barangsiapa buta hatinya di dunia, di akhirat nanti buta juga, bahkan lebih sesat lagi jalannya. Mengapakah begitu? Ini kerana pancaindera kita tidak dapat diharapkan bagi menempuh akhirat, apatah lagi 'bertemu' Allah."

"Bahkan apabila kita tidak solat, tidak berpuasa ataupun lain-lain ibadat yang perlu dilakukan oleh umat Islam, ia sama sekali tidak memberikan mudarat kepada Allah. Mudaratnya menimpa diri kita sendiri."

"Setiap gerakan berputar menghasilkan tenaga. Elektron memiliki tenaga kerana ia bergerak berputar. Bumi juga begitu. Matahari, planet-planet, bintang-bintang dan semua benda di alam semesta ini memiliki tenaga kerana ia bergerak. Sekiranya ia diam, ia mati. Tidak ada tenaga lagi. Kehidupan ini terjadi kerana adanya gerakan, baik di peringkat partikel awalnya, atau di peringkat atom, di peringkat molekul atau lebih besar lagi"

"Bahkan syurga dan neraka juga lenyap. Alam akhirat yang kita yakini sebagai alam yang kekal abadi, suatu ketika juga lenyap bersama lenyapnya langit dan bumi. Sekali lagi, yang ada hanya Allah."

"Janganlah kamu sembah di samping Allah, tuhan apa pun yang lain. Tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi Allah segala penentuan, fan hanya kepada Allah kamu dikembalikan (alqasas ayat 88)".

Allah lebih mengetahui.

posted from Bloggeroid

No comments: