Wednesday, November 18, 2009

Ranking Malaysia menjunam jatuh...

Perasaan sedih, malu dan tertanya-tanya..

Indeks Persepsi Rasuah tahun 2009 yang dikeluarkan oleh Transperancy International menunjukkan Malaysia menduduki tangga 56 dengan indeks persepsi sebanyak 4.5 sahaja. Tahun 2008, Malaysia menduduki tangga ke-47 dengan indeks 5.1. Tahun 2007 tangga ke-43 dengan indeks 5.0. Tahun 2006 tangga ke-44 dengan indeks 5.0.

Ini bermaksud tahun 2009 adalah merupakan prestasi terendah Malaysia dalam tempoh 4 tahun.

Rasa sedih kerana melihat tidak ada negara Islam yang menduduki tangga teratas indeks 2009 ini. Paling baik ialah Qatar (22), UAE (30), Brunei (39), Oman (39), Bahrain (46) dan Jordan (49). Arab Saudi yang kini sibuk menerima jemaah haji menduduki tangga 63.

Tak mengapa jika negara Islam dianggap lemah dalam bidang ketenteraan, ekonomi dan pendidikan. Tetapi apabila melihat laporan indeks berkenaan, nampaknya umat Islam juga dianggap lemah dalam jiwanya (spiritual). Saya yakin inilah antara dosa-dosa kering yang sedang ditanggung oleh setiap umat Islam kini.

Malaysia juga dalam status mediocre ini.

Maka apakah yang patut dibuat. Apa yang patut didahulukan. Apa yang patut diutamakan. Jihad utama Kerajaan kini ialah meletakkan keutamaan dalam 6 Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), termasuk membabitkan bidang usaha bagi mengurangkan kadar jenayah, dan memerangi rasuah. Bidang-bidang lain termasuk meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan; meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah; memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman; dan menambah baik pengangkutan awam dalam jangka masa sederhana.

Saya tidak pasti rakyat faham mengenai 6 bidang NKRA ini. Saya tahu Kerajaan melalui agensi-agensinya dikerah menyediakan KPI bagi bidang NKRA yang berkaitan dan memastikan ia tercapai. Persoalannya ialah adakah ia akan tercapai atau dilaporkan baik di kertas sahaja. Cukup berkesankah atau teraturkah pelaksanaannya.

Malaysia bolehlah belajar dari New Zealand, Denmark dan paling dekat Singapura bagaimana menangani masalah rasuah ini. Saya tak tahu.

Perkataan magik dan motivasi yang selalu orang guna.. " Orang lain boleh buat.. mengapa kita tak boleh buat".. mungkin hanya ditafsirkan seperti ini sahaja.. "Orang lain boleh rasuah.. mengapa kita tak boleh"..

Maka jadilah kita seperti Luncai terjun dengan labu-labunya..kita kata.. biarkan-biarkan.


No comments: