Monday, November 2, 2009

JAIS oh JAIS


Kesian Dr Asri.. kena tangkap oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana memberikan ceramah agama tanpa tauliah. Rujuk http://drmaza.com/home/ untuk mendapatkan gambaran sebenar.


Menghayati rukun negara ke-4 iaitu kedaulatan undang-undang, mereka yang melanggar undang-undang memang berhak untuk ditangkap oleh pihak berkuasa. Hanya apabila menangkap Dr Asri oleh pegawai JAIS ini, ia mendatangkan kehairanan yang teramat memandangkan beliau bolehlah dianggap sebagai tokoh agama di Malaysia ini.


Kejadian ini sememangnya mengundang perspektif negatif kepada pegawai agama, yang akan dianggap lekeh, hanya bersifat menghukum dan dangkal pertimbangan dan hikmah.


Dr Asri sememangnya tidak lekang dek isu-isu panas yang sering mengelilingi beliau. Fikrah dan pendapatnya sering dicabar, dicerca dan dilabel. Memang begitulah sunnahnya barangkali. Itulah yang berlaku kepada imam shafie, imam bukhari dan lain-lain ulama silam. Ketika hayat diserang, hanya setelah mati baru diingat dan disanjung.


Saya mendoakan kesejahteraan kepada beliau dan juga kepada semua mujahid yang ikhlas menjunjung agama Islam yang suci dan mempertahankannya. Amin

No comments: