Tuesday, September 23, 2008

Produktiviti


Saya kini sedang mengikuti Kursus Penyelesaian Masalah Secara Berkesan Melalui Kumpulan Meningkat Mutu Kerja (KMK) yang dianjurkan oleh Bahagian Sumber Manusia Jabatan Pandaftar UMS bermula 23-24 Sept 2008.

Yang mengikuti kursus tersebut hanyalah 14 orang sahaja daripada jumlah 24 orang yang telah 'confirm' untuk hadir. Penceramahnya ialah saudara Edward Binty dari MPC Sabah.

Saya tidaklah mahu membicarakan mengenai kursus berkenaan tetapi terfikir apabila melihat suasana kampus yang amat tenang semasa bulan ramadan ini. Waktu bekerja disusun semula dan kakitangan muslim boleh balik pada pukul 4.15 petang. Tidak banyak aktviti yang kelihatan di papan tanda jalan yag disediakan oleh pihak keselamatan. Banner pun hanya ada dua. Itupun dipasang oleh pihak Masjid.

Mungkin perlu dibuat kajian mengenai produktiviti kerja di bulan ramadan ini. Sepatutnya produktivitinya meningkat. Bukan sekadar aktiviti-aktiviti kerohanian, tetapi juga aktiviti lain. Pada pandangan saya, pada bulan ramadan ini produktiviti kerja kakitangan UMS memang agak menurun. Semua perancangan yang nak dibuat mesti buat lepas raya. Mungkin bagus juga kalau sepanjang ramadan ni diisytiharkan cuti. Atau kakitangan yang beragama islam, bulan puasa ini yang patut ambik cuti lama-lama.

No comments: