Saturday, July 4, 2009

Menjengah Brunei Darussalam

Brunei Darussalam, negera bersultan, kaya dengan hasil minyaknya. Rakyatnya dianugerahi limpahan nikmat dan kekayaan. Islam dijadikan tunjang akidah dan prinsip.

Orang Malaysia memang agak cemburu dengan negara ini. Cuba dibawa untuk merdeka bersama Malaysia pada tahun 1963; tetapi ditolak oleh rakyat Brunei melalui gerakan Azharinya. Hanya pada tahun 1985 Brunei merdeka.

Apapun, negara ini makmur dek minyaknya. Negara ini bolehlah dikatakan negara yang menjaga rakyatnya.

Kunjungan 3 hari 3 malam saya di negara ini adalah untuk menyertai Kejohanan Sukan Staf Universiti-universiti Borneo kali ke-dua yang kali ini dianjurkan oleh Universiti Brunei Darussalam. Lebih tepat lagi mewakili Universiti Malaysia Sabah sebagai pemain tenpin boling di kejohanan ini. Alhamdulillah pasukan bolimg ini berjaya membawa balik 2 emas 1 perak. Mission accomplished. He he..




Selain pingat tersebut ada lagi perkara berharga yang dibawa balik, sedikit pengalaman dan pengajaran. Yang baik dijadikan tauladan, yang buruk dijadikan sempadan.

1. Negara ini bolehlah dikategorikan sebagai negara islam (daral Islam). Pemerintahan monarki ini amat menitik beratkan amalan dan syiar Islam. Saya tak nampak kedai loteri dan arak sepanjang berada di sini. Malah rokokpun tak dilihat dijual di mana-mana. Syiar Islamnya boleh dilihat dan dirasa di mana-mana tempat. Azan akan dikumandangkan di tempat-tempat umum apabila tiba waktunya melalui sistem pembesar suara. Hatta di dalam kapalterbangnya pun, kapal tidak akan terbang sekiranya doa naik kenderaan dan musafir tidak dibacakan.

2. Kereta di sini mewah-mewah belaka. Mungkin kerana tiada cukai tidak seperti di negara kita. Tol pun tiada. Jalanrayanya amat baik. Fakta menariknya ialah polis akan adakan sekatan jalanraya setiap hujung bulan setelah kebanyakan rakyat menerima gaji. Senang nak bayar saman nanti. Seperkara lagi pemandu di pekan dan di bandar amat berhemah. Pantang ada orang melintas jalan, pasti kereta berhenti memberi laluan.

3. Minyak adalah sumber utama pendapatan negara ini. Harga minyak Brunei adalah antara yang paling murah di Asia Tenggara. Tapi jangan bawa kenderaan sendiri yang tidak didaftarkan di Brunei. Harga minyaknya lebih mahal dan hanya boleh didapati dibeberapa buah stesen minyak sahaja. Sengsara juga kalau bawa kereta sendiri.

4. Kalau makan di sini carilah nasi katok. Nasi bungkus dengan ayam goreng dicampur dengan kuah sambal memang menyelerakan dan juga mengenyangkan. Harga murah sahaja iaitu sekitar 1 ringgit Brunei sahaja. Seperkara lagi, nasi di sini adalah dari jenis beras wangi sahaja. Beras nasional Bernas memang tak jumpa.

5. Bahasa menunjukkan bangsa.Bangsa Brunei berusaha mengekalkan tulisan jawinya. Papan tanda dan banting yang ada pasti dimulai dengan tulisan jawi dahulu sebelum diikuti dengan tulisan-tulisan lain.






6. Saya mencari-cari kawasan industri tapi mendapati industri perkilangan agak kurang di sini. Mungkin kerana masih bergantung sepenuhnya dengan sumber minyaknya.

No comments: