Wednesday, July 8, 2009

Khabarnya di Surat Khabar...

PPSMI


Berita Harian: Keputusan kerajaan memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diumumkan hari ini mendapat reaksi positif pelbagai pihak.

Cendekiawan, ahli politik, ahli akademik, pendidik malah pelajar sendiri menyifatkan langkah itu sebagai sesuatu yang realistik ke arah memperkukuh kedudukan Bahasa Inggeris dan pada masa yang sama mendaulatkan bahasa Melayu.

Dr Chandra Muzaffar, Profesor Kursi Nordin Sopiee Pengajian Global Universiti Sains Malaysia berkata apa yang perlu dilakukan sekarang ialah meningkatkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris mulai dari peringkat sekolah rendah sehingga ke menara gading dalam usaha melahirkan generasi Malaysia yang fasih dalam kedua-dua bahasa itu.

My Comment:

Sah ajar sains dan ilmu hisab tukar ke bahasa melayu. Kayalah aku.. banyak kontrak boleh dapat ni. Kursus.. buku teks.. alat mengajar.. hahaha.. Si Luncai terjun dengan labunya... Biarkan... Biarkan.



****************
KISAH SEORANG YB

Berita Harian: SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor bagi Kota Alam Shah, M Manoharan hari ini muncul buat pertama kali pada persidangan Dewan negeri selepas dibebaskan daripada tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Mei lalu berkata, beliau gembira dan teruja untuk memainkan peranan sebagai wakil rakyat.


Bagaimanapun, beliau kurang senang melihat rakannya yang juga Speaker Dewan Negeri, Teng Chang Khim (DAP-Sungai Pinang) memakai songkok ketika menjalankan tugasnya pada persidangan itu. "Saya tengok Tuan Speaker (Teng Chang Khim) memakai songkok. Saya tidak bersetuju... kita berjuang atas prinsip bahawa kita tidak akan memakai songkok kerana tidak diiktiraf sebagai Bumiputera," katanya di luar daripada hari pertama persidangan dewan di sini hari ini.
My Comment:
Nak tengok orang yang akan huru harakan Malaysia? Tengoklah muka Manoharan. Dia nak orang Cina dan India tukar status kepada Bumiputera. Tak tahu dek untung. Dah bagi betis nak peha. Ramai pulak yang sokong YB tu.

Eloklah. Joloklah sarang tebuan. Manoharan! tukar status agama lah.. masuk Islam.. tinggalkan tuhan banyak kepala tu.. marahkan? macam tulah marah aku.

No comments: