Sunday, March 8, 2009

Rakan Cop

Perasaan kita akan mudah marah jika melihat ada yang melanggar peraturan sedangkan kita beriya-iya berusaha mematuhinya. Contohnya ketika sedang berada dalam kesesakan jalan raya, kita dapati ada pemandu kereta yang selambanya memotong Q. Atau ketika kita berusaha tidak membuang sampah merata tempat, adalah pulak makhluk tuhan yang tak seksi pun yang selamba membuang sampah merata tempat.


Apa yang perlu kita buat? Satu ialah buat bodoh. Buat tak nampak dan tak kisah. Dua ialah kita kena bagi tahu pihak berwajib mengenai kesalahan yang dilakukan itu.

Maka saya amat senang hati bila saya terbaca poster PDRM mengenai pencegahan jenayah atau kesalahan-kesalahan ini melalui MMS. Tabik Springlah PDRM.


Maka barangsiapa yang menyaksikan sesuatu kesalahan itu sedang dilakukan, ambil saja handphone masing-masing dan sms sahaja kepada DAPAT (32728) memaklumkan kejadian jenayah atau kesalahan yag dilakukan. Bagi yang handphonenya canggih manggih tu, ambik gambar, dan hantarkan kepada mms@dapat.com.


Hanya bila dah laksanakan tanggungjawab tu, tak payahlah nak follow up dengan pihak polis, pandailah mereka menguruskannya.

Satu lagi, ambiklah video atau foto jika terjumpa sahaja, dan bukan paksa-paksa nak jumpa atau menyubuk atau sampai skodeng tepi kain orang.

No comments: