Sunday, February 15, 2009

Bersusah-susah dahulu

Memang susah. Itulah ayat yang tidak boleh nak dinafikan sekiranya seseorang mahu berjaya dalam apa sahaja bidang.

Yang pipih tak akan datang melayang, Yang bulat tak akan datang bergolek.

Tidak ada 'short-cut' atau jalan pintas. Resepi kejayaan - sikap yang betul, kegigihan, berpengetahuan dalam bidang yang diceburi, usaha, tekun, semangat dan doa.

Maka apabila saya melihat seorang adik ipar saya sekarang bertungkus lumus dan berjinak-jinak dengan perniagaan, maka saya hanyalah berdoa agar segala usahanya itu akan membuahkan hasil dan berjaya. Sebulan lebih sudah beliau membuka kedai menjual plastiknya. Saya tahu harapannya menggunung tinggi untuk berjaya. Saya juga tahu, setinggi itu harapannya, setinggi itu jugalah cabarannya.

Insya Allah, anggota keluarga akan membantu sedapat yang boleh.

Saya tersenyum mendengar kata-katanya.. 'Dah tahu susah, taklah boleh malu-malu lagi..'. Nah, semangat dan sikap tu dah betul dah. Mantapkanlah pula ilmu-ilmu perdagangan, perniagaan pula. Banyakkan mendengar, kuatkan sifat sabar..


*******


Sesiapa yang datang ke pekan Membakut, pasti akan jumpa papan tanda ini. Singgah-singgahlah. Kedai adik ipar saya ini menawarkan bungkusan-bungkusan plastik dengan harga yang amat istimewa. Juga menawarkan produk-produk DCL.
Jomlah.. datang!!!!




No comments: