Sunday, March 8, 2009

Macam Roda

Kebelakangan ni, saya berpeluanglah ke Kuala Lumpur dengan agak kerap atas tugas rasmi. Kuala Lumpur memang dah banyak berubah.

Tempat yang saya tahu dan biasa pergi waktu belajar dahulu ialah kawasan Chow Kit, Masjid India, Bukit Bintang, Petaling Street dan Damansara Utama semuanya dah tak sama seperti dulu. Kecuali Chow Kit, semuanya makin hebat, happening dan macam-macam lagi.

Ketika semuanya makin hebat, Chow Kit masih seperti dahulu, malah mungkin agak tertinggal dibandingkan dengan kawasan-kawasan yang lain. Saya ingat lagi pada tahun 1992-1993, selalu juga saya menapak berjalan kaki dari Kampung Baru sampai ke Chow Kit. Jauh tu. Dan bila sampai di Chow Kit, saya selalu singgah di Batu Road Supermarket yang terkenal jualan 'sale'nya setiap hari. Suasana memang bising dan bingit. Macam-macam lagu dengar, terutama dangdut indonesia.
Maka saya 'revisit' Chow Kit 2 minggu lalu dan dapati keadaan dah tak berapa sama dah. Batu Road Supermarket yang gah ketika itu dah tak ada dah. Tak ada yang ganti pun tempat tu. 'Happening' kawasan tu pun dah kurang, tak banyak dah lagi kedengaran Lagu-lagu dangdut. Adalah juga kedai TV mamak yang pasang lagu dangdut tu, tapi taklah macam dulu.

Begitulah hidup berpusing-pusing macam roda. Ketika gemilang maka beradalah di atas. Lama-lama akan ke bawah juga.
Mungkin saya terlau nostalgik dan mengharap tiada yang berubah, pada hal hakikatnya semuanya akan berubah. Hanya sebagai manusia, jika dah lama tak bersua, bila bersua, mestilah ada perbezaan.
Hanya kita sahaja yang perlu pilih dan pastikan perbezaan itu hendaklah lebih baik daripada sebelum ini.

No comments: