Tuesday, September 28, 2010

Temasya Sukan

Setiap kali ada temasya sukan, memang akan ada rasa keterujaan dalam diri saya. Memang saya bolehlah dianggap peminat temasya-temasya sukan utama yang ada di dunia ini.

Tahun lepas ada Olimpik di Beijing, hebat. Tahun ini Piala Dunia bola sepak di Afrika Selatan, happening. Paling dekat ketika ini ialah Sukan Komenwel di Delhi India, mendebarkan dan cemas, dan kemudiannya Sukan Asia di Guangzho, China, mungkin menggegarkan.

Itu tidak termasuk lagi Liga Bola Sepak Inggeris, Sepanyol, Piala Malaysia, Badminton, Pool, Snooker, Formula 1 dan macam-macam lagi.

Sukan adalah salah satu wadah untuk manusia berinteraksi dan menonjolkan kebolehan diri dalam gelanggang. sukan menunjukkan kebolehan rakyat sesuatu negara. Sukan menaikkan nama negara. Tidak kurang juga ia boleh menjatuhkan nama baik negara. Sukan menggambarkan kekuatan negara, menunjukkan rakyatnya aktif, sihat atau sebaliknya. Sukan sebagai satu industri yang tidak boleh dipandang sebelah mata.

Semoga Sukan Komenwel Oktober ini dapat dijalankan dengan lancar dan berjaya. India memang berdepan masalah besar selaku tuan rumah ketika ini. Maruah dan nama baik negara India diharapkan akan dapat dikembalikan semula menjelang mulanya temasya ini. Teringat ketika Sukan Komenwel di Kuala Lumpur. Memang bangga apabila melihat semuanya berjalan lancar dan mendapat pujian daripada kontijen yang mengambil bahagian.

Buat atlit malaysia, selamat berjuang. bawalah pingat yang berkilauan.

Entah berapa pingat emas yang negara kita sasarkan. Kurang periksa pula saya.

Ramalan saya? 15 emas. Harapnya lebihlah. Malaysia Boleh!!!

No comments: