Thursday, September 16, 2010

Selamat Menyambut Hari Malaysia

16 September 1963, Hari penubuhan Malaysia. 2 wilayah besar di Borneo iaitu Sabah dan Sarawak telah diisytiharkan merdeka melalui penggabungannya dengan Tanah Melaya dan menjadikan negara ini dinamakan Malaysia. Bagi kakitangan awam persekutuan, peristiwa 2 wilayah ini menganggotai Persekutuan Tanah Melayu menyebabkan mereka menerima elaun wilayah (Imbuhan Bantuan Wilayah) setinggi 15% daripada gaji pokok mereka.

Semenjak itu, Sabah dan Sarawak telah menjadikan 16 September sebagai cuti umum dengan menjadikan tarikh ini sebagai Hari Ulangtahun Rasmi Tuan Yang Terutama Yang di Pertua Negeri masing-masing.

Tahun 2010, sejarah baru dilakar dengan menjadikan hari ini sebagai cuti umum bagi seluruh rakyat Malaysia dengan menjadikan hari ini sebagai Hari Malaysia. Hari Malaysia bukanlah nama baru. Ia disebut di dalam Perlembagaan Persekutuan dalam sub fasal 1(3), fasal 14 dan Jadual 2.

Segala puji kepada Allah S.W.T yang telah mengatur dan menentukan rakyat Sabah Sarawak menyertai Persekutuan Tanah Melayu. Itulah jasa mereka kepada generasi dan anak cucu Sabah dan Sarawak masa kini.

Semoga Allah melindungi dan menaungi negara ini menuju kemajuan dan kejayaan. Semoga rakyatnya tetap bersatu hati dan berpadu. Semoga negara ini kekal aman dan sentiasa mengorak kejayaan demi kejayaan. Amin. Amin. Ya Rabbal Alamin.

No comments: