Friday, October 26, 2012

Salam Korban 1433

Saya mengucapkan salam Aidil Adha 1433H/2012M. Maaf Zahir dan Batin. Hari kebesaran Islam yang kedua tiba lagi. Syukur kepada Allah Ta'ala kerana masih sempat menyedut udaraNya menikmati keindahan dan kegembiraan hari besar ini. Apatah lagi bersama keluarga terdekat.

Jadual haji saya hanya pada 2031. Itu bermakna umur saya ketika itu ialah 59 tahun. Itupun kalau masih nyawa yang ada masih dipinjamkan oleh Allah. Kekuatan masih diberikan olehNya. Mudah-mudahan dapat juga ke tanah suci lebih awal daripada itu dengan izinNya.

Ketika ini berjuta yang berhaji sekarang mengangkat tangan meminta dan berdoa kepada Allah. Apakah doa yang paling utama dan mesti dirafakkan kepadaNya? Doa sihat? Doa Bahagia? Doa kebaikan? Doa bertemu jodoh? Tak mengapa. Berdoalah. Semoga setiap hati penunai haji ini mendoakan kesejahteraan umat islam seluruhnya. Doakanlah kesatuan hati umat Islam ini. Doakanlah umat Islam ini menjadi umat terbaik yang sebenarnya. Tidak setakat disebut di dalam al Quran, tetapi dibuktikan dan diiktiraf oleh seluruh umat. Doakanlah umat Islam kuat hatinya, ringan tulangnya, tajam akalnya. Doakanlah kesejahteraan umat Islam di serata dunia. Doakanlah umat Islam tidak menumpahkan darah saudara seakidahnya. 

Sesungguhnya kita berdoa kesejahteraan di dunia dan kesejahteraan di akhirat. Tetapi kesejahteraan di dunia ini seperti belum diperolehi, maka bagaimana pula kita yakin kita ini akan sejahtera di akhirat sana.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.

Mungkin inilah yang diperlukan. Korban. Mengorbankan kepentingan sendiri untuk kebaikan orang lain. "daging dan darah binatang korban tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadanya ketakwaan kamu. demikianlah Ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang melakukan kebaikan (al Hajj: 37)

Melakukan kebaikan perlu dijadikan kebiasaan. Untuk menjadikan kebaikan itu suatu kebiasaan, ia perlu dilakukan sama ada suka atau tidak. Melakukan kebaikan walaupun tidak menyukainya memerlukan pengorbanan. Pengorbanan adalah mujahadah. Pengorbanan adalah ketaqwaan. 

Mungkin inilah kuncinya. Kunci kepada kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Berkorbanlah akan diri, harta dan jiwa kita dan berikanlah kepada orang lain yang memerlukan.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar .

Salam Aidil Adha.




No comments: